UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to). Więcej informacji znajdziesz tutaj.
TEATRNN.PL              Zapraszamy na nową stronę Ośrodka "Brama Grodzka - Teatr NN" pod adresem: teatrnn.pl!   
TNN.PL > Pamięć Miejsca  > Bądź Odkrywcą Pamięci > Materiały edukacyjne
Jak zostać bajarzem

Opowiadacz baśni, bajarz - to dawniej talent samorodny. To wielka osobowość i prawdziwy sztukmistrz. Ostatni z wielkich bajarzy zmarł podobno w 1960 roku. Nam pozostaje mozolne uczenie się tego zawodu (…):

opowiadający baśń- jego musimy wykształcić
baśń, którą musimy wyszukać, pamiętając o bardzo ważnej sprawie – stosownego wyboru tematycznego i o znalezieniu wersji na wysokim poziomie językowym i literackim
słuchacz baśni, który jest w tej komunikacyjnej sytuacji wielka niewiadomą. Jest to znamienna niewiadoma. (…)

 Zajmijmy się więc bajarzem. Na początku stawiamy mu nader prozaiczne zadanie. Aż śmieszne, tak proste. On musi baśni nauczyć się na pamięć: Komuś, kto nie chce jednak opowiadać baśń swoimi słowami proponujemy podstępnie próbę magnetofonową. (…) Odtwarzanie jest na ogół gorzko doświadczające, przykro pouczające. Nasz skromny, oszczędny  zasób słów! Ta rozwlekłość! (…)

No a czytanie bajek? Owszem, owszem. Może być . ale czytając nie zapominajcie jednak wcześniej tak opanować tekst, by w czasie czytania móc zachować kontakt wzrokowy ze słuchaczami! Prawdziwy bajarz opanowuje tekst na pamięć. Baśń żyje w słowie mówionym, które starannie ukształtowane brzmieniowo, rytmicznie staje się językowym dziełem sztuki. Punktem wyjścia nauki jest więc sama baśń.

 (…) Przy opowiadanie bajarz musi koniecznie kontrolować ruch i położenie ciała. Nie ma mowy o rozluźnionym odchyleniu ciała do tyłu, w spoczynkowym położeniu w fotelu. (…) on pokazuje, jak bardzo go przejmuje i wciąga to, co się dzieje w baśni.

Przed rozpoczęciem opowiadania baśń należy przestudiować od strony językowej uwzględniając troskliwie takie punkty, jak zmiana czasu w toku opowiadania, rodzaj spójników i wszelkich środków stylistycznych. Rytmiczne i dźwiękowe środki wyrazu, środki prozodyczne, sztuka oddechu muszą znaleźć ważne miejsce w kursie opowiadania baśni. Bo dopiero po ich opanowaniu wyposażymy swój przekaz baśni tak dobrze, że baśń otrzyma swój rytm, swoje brzmienie, które uczyni ją kolorową, plastyczną, konkretną całością.

Źródło:

J. Wótowiczowa, Zawód? Opowiadacz baśni [w:] „Życie Szkoły” 1991, nr 2, s. 125-127


 

 



Jak czytać stare fotografie, Nagraj Historię Mówioną, Historia i rozwój pisma - scenariusz lekcji, Cmentarz jako tekst kultury, Odkryj tajemnice archiwum, Poznaj dziedzictwo kulturowe wsi, Opracuj biogram, Język chachłacki, Jak zostać bajarzem, Zostań genealogiem własnej rodziny,

-->

Kopiowanie zamieszczonych materiałów i ich wykorzystywanie bez zgody autorów jest zabronione
1997 - ; Wszystkie prawa zastrzeżone; Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN, ul Grodzka 21, 20-112 Lublin

powered by prot hosting serwery

Wspłpraca: