UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to). Więcej informacji znajdziesz tutaj.
TNN.PL             O nas   Leksykon "Pamięć Miejsca"   Przeczytaj! - Patrz!-Posłuchaj!   Przewodnik    Kontakt   
Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"    
Aktualności
O Ośrodku
Brama Grodzka
Teatr NN
Lubelskie Podziemia
Działalność
Brama Pamięci
Światła w ciemności - Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata
Pamięć-Miejsce-Obecność
Wystawy
Misteria
Wydawnictwa
Edukacja i animacja
"Spotkanie" - wymiany Polska-Izrael
Historia Mówiona
Pracownia Ikonografii
Laboratorium Edukacji i Animacji
Forum Kultury Przestrzeni
Lublin 1918
Zapomniana Przeszłość - Wielokulturowe Tradycje Lubelszczyzny
Spotkania z dokumentem filmowym
Zespół
Forum
Kontakt

Newsletter
Aby zapisać się do newlettera wejdź na stronę teatrnn.pl

Poznaj historię Lublina !
Edukacyjny portal internetowy o dziedzictwie kulturowym Lublina i Lubelszczyzny
leksykon.teatrnn.pl
 
Kup nasze publikacje !
Tu możesz kupić on-line wydawnictwa Ośrodka "Brama Grodzka - Teatr NN"

 
Polecamy !

www.wesk.pl

 

http://www.mlodszaeuropa.pl

 

 

 

TNN >  Działalność >  Forum Kultury Przestrzeni >  Porozumienie Rowerowe - www.rowery.tnn.pl >

Konsultacje toru rowerowego - happy end 
 

Podsumowanie sprawy toru rowerowego
na ul. Janowskiej w Lublinie
 
Dzięki konsultacjom z rowerzystami, zaprojektowany w złej atmosferze kompleks rowerowy jest na dobrej drodze do realizacji. Niestety, jest to droga daleka. Koszt całości inwestycji to ok. 4,2 mln. zł, z czego budowa 5 torów pochłonie zaledwie kilkaset tysięcy. Reszta to prace związane z infrastrukturą (ogrodzenie, obwałowanie, odwodnienie, nawierzchnia), która być może byłaby tańsza, gdyby projektując tor rowerowy od początku myślano o rowerzystach. W tym roku przeznaczono na inwestycję 500 tys. na prace ziemne
 
 
 
Na nowy kompleks rowerowy złoży się pięć torów.
Będą to (od lewej na górze):
- tor dla BMX (ziemny)
- tor do dirt jumpingu (ziemny)
- skate park (betonowy)
- tor do slope style'u (ziemny)
Dodatkowo w sąsiedztwie tych obiektów będą rozmieszczone przeszkody do trialu (zdjęcie pokazuje taki obiekt w Świdniku).
 
 
< Plan sytuacyjny rozmieszczenia torów. Okręgami oznaczono "stacje" do trialu czyli jazdy obserwowanej.

 
Wiosną 2007 lubelska opinia publiczna dowiedziała się o projekcie zagospodarowania nieużytku przy ul. Janowskiej poprzez budowę toru rowerowego. Rada Miasta przeznaczyła na jego realizację w 2007 roku 700 tys. zł. Plan ten został oprotestowany przez radnych jako zbyt drogi oraz przez  mieszkańców obawiających się hałasu motorów, ponieważ projekt nosił wszelkie cechy toru... motocrossowego, a nie rowerowego. Sprawą zajęły się media.
 
W kwietniu Wydział Strategii i Planowania Urzędu Miasta Lublin (w osobach dyr. Marzeny Jodłowskiej i z-ca dyr. Marka Młynarczyka) zwrócił się do Marcina Skrzypka, reprezentanta Porozumienia Rowerowego z prośbą o skonsultowanie projektu toru w środowisku rowerzystów, aby przyszłą inwestycję dostosować do ich potrzeb.
 
Taki kontakt między UM a rowerzystami był możliwy prawdopodobnie tylko dzięki dwóm spotkaniom rowerowym, które odbyły się wcześniej w ramach Forum Kultury Przestrzeni. Pierwsze z nich miało miejsce 25 maja 2006 - dokumentacja spotkania
 
Jak się okazało, przedstawiony do konsultacji projekt był wewnętrznie sprzeczny. Wszędzie w opisie nazywany był ?rowerowym?, lecz posiadał wszelkie cechy motorowego: ponad 1800 m dł., 10 m szer., 56 boksów dla zawodników, wał o wys. 4 m. dookoła, 11 przeszkód (średnio wys. najazdu 2-2,5 m, dł. najazdu 3-5 m). Wg opisu miał przeznaczony do organizacji zawodów rowerowych, lecz nie spełniał żadnych norm dla tego typu obiektu.
 
 
Projekt toru motocrossowego zwanego w projekcie "rowerowym"
 
Przykład pseudo-rowerowej hopki z opiniowanego projektu
 
Opinia rowerzystów była dla projektu jednoznacznie negatywna. Tor rowerowy od motorowego odróżni nawet laik, ponieważ rower jako pojazd poruszany siłą mięśni wymaga zupełnie innych przeszkód i krótszych tras.
 
 
 
 
Przykłady torów rowerowych dołączonych do podsumowania konsultacji - od lewej:
dirt jumping www.trialpeoplejam.bmxinfo.com
BMX Pruszcz Gdański
www.gdfr.webd.pl
BMX Tomaszów Lubelski www.roztocze.yoyo.pl
  
W trakcie konsultacji okazało się, że o planie toru nic nie wiedział Andrzej Kita, prezes Okręgowego Związku Kolarskiego w Lublinie (i wiceprezes Polskiego Związku Kolarskiego). Było to od samego początku błędem podważającym sensowność całego przedsięwzięcia, ponieważ to PZK wydaje pozwolenia na organizowanie zawodów.
 
O przebiegu konsultacji można dowiedzieć się więcej w wątku prasowym na www.rowery.tnn.pl/forum
 
Jedną z sugestii, co dalej zrobić ze złym projektem, było przeprojektowanie toru poprzez zaplanowanie w obrębie wału kilku torów rowerowych dla różnych dyscyplin.
 
W przeprojektowaniu wzięli udział odnalezieni w czasie konsultacji członkowie stowarzyszenia Grandapropaganda.com z Poznania: Aleks Bartkowiak (tel. 661 028 311) Karol Wojciechowski i Jacek Kowalski, którzy wcześniej projektowali i budowali m.in. tor na Cytadeli w Poznaniu (pierwszy projekt budowlany w Polsce) i bike park w Odolanowie. Opiekunem dalszych losów inwestycji na ul. Janowskiej został Andrzej Kita.
 
Z dodatkowymi wizualizacjami toru można się zapoznać na stronie Grandapropaganda.com
 
Obecny projekt jest zgodny ze międzynarodowymi standardami UCI, więc mogą na nim być organizowane mistrzostwa Polski i świata. Będzie to największy kompleks rowerowy w Polsce (zob. komentarz internauty). 
 
Projektowana poprzednio infrastruktura będzie w części zachowana, ponieważ inaczej zmiany trzeba by było wprowadzać w trybie projektowania od nowa, a nie przeprojektowywania, co groziłoby odstąpieniem od przedsięwzięcia. Zachowano więc m.in. wał służący pierwotnie do tłumienia hałasu motocykli. Teren, na którym  w poprzednim projekcie miały być parkingi i stanowiska dla zawodników będzie trawiastym placem do zagospodarowania w przyszłości. Mogą na nim powstać dowolne inne obiekty pasujące do charakteru miejsca: tory przeszkód dla dzieci, place zabaw czy miejsca do jazdy konnej.

Opinia rowerzystów o pierwszym projekcie toru
Opinia została przekazana Wydziałowi Inwestycji 19.06.2007

wstecz


Kopiowanie zamieszczonych materiałów i ich wykorzystywanie bez zgody autorów jest zabronione
1997 - ; Wszystkie prawa zastrzeżone; Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN, ul Grodzka 21, 20-112 Lublin

powered by prot hosting serwery

Wspłpraca: